Aiheen kuvaus

  • Tervetuloa "Uudet teknologiat oppimisen tukena – laajennetun todellisuuden ja oppimisanalytiikan perusteet" -opintojaksolle.

    Opintojakson osaamistavoitteena on perehtyä laajennetun todellisuuden ja oppimisanalytiikan mahdollisuuksiin opetuksessa. 

    Opintojakso koostuu osioista, joissa on teoriatietoa, luento-osuudet sekä oman osaamisen testi. Kullekin osiolle on määritelty osaamistavoitteet ja suoritusaika-arvio. Kokonaisuudessaan opintojakson suorittamiselle on hyvä varata vähintään 20 tuntia aikaa (sisältää luennot, oman itsenäisen suunnittelun ja perehtymisajan).

    Opintojakso on tehty osana Utelias 1.0 -hanketta, jota on rahoittanut Euroopan sosiaalirahasto ja Hämeen ELY-keskus. Lisätietoa hankkeesta löytyy täältä.

       

    Opintojakson esittely (kesto 2min), erillinen linkki

  • Tässä osiossa tutustutaan perus termeihin mitä uusiin teknologioihin liittyy ja mitkä on hyvä tietää. Käymme ne lävitse erikseen esimerkkien kautta.

    Oppimistavoite 1: Tuntea alan perus termistö ja pystyä tunnistamaan ne käytännössä. 

    Oppimistavoite 2: Omaa kokonaiskuvan teknologioiden erioista ja soveltamismahdollisuuksista.

    Terminologia

    Nämä termit ovat ainakin hyvä tunnistaa ja ymmärtää isoimmat erot:

    • RR - Real Reality tai Reality
      Oikea maailma

    • AR - Augmented Reality (lisätty todellisuus) 
      Näkymä oikeaan maailmaan, johon lisätty digitaalista sisältöä läpikatseltavien näyttöjen tai suoraan näyttöjen avulla.

    • MR – Mixed Reality (yhdistetty todellisuus) 

      On yhdistelmä oikeaa ja virtuaalista maailmaa. Tarkoituksena luoda uusia ympäristöjä ja visualisointeja, jossa fyysiset ja digitaaliset objektit elävät sovussa ja voivat kanssa käydä toistensa kanssa reaaliajassa.

    • VR – Virtual Reality (virtuaalitodellisuus) Kokonaan digitaalisesti esitettävää kolmiuloitteista ympäristöä, jota tarkkaillaan virtuaalilasien välityksellä. Kolmiulotteista ympäristöä voi tutkia kuin oikeaa maailmaa, koska se piirtyy käyttäjän ympärille samalla tavalla.

    • XR – Extended Reality (laajennettu todellisuus)
      Katto termi, joka sisältää yllä olevat teknologiat.

    • 360 kuvat ja videot
      Kuvattua sisältöä oikeasta maailmasta, mitä voidaan katsoa esimerkiksi VR-lasien avulla.

    • Virtuaaliset oppimisalustat

      Käsittää monta erilaista alustaa ja ohjelmaa joiden sisältö sekä mahdollisuudet voivat vaihdella suuresti. Esimerkiksi Moodle, Thinglink, Wonda jne. Näissä mahdollisuuksia katsella sisältöä esimerkiksi VR-laseilla.

    Ei niin käytettyjä termejä:

    • aR - Assisted Reality
      Mahdollisesti jossain kohtaa lisääntyvä termi. Tarkoittaa lähinnä apulaitteita, jotka helpottavat vaikkapa työn tekoa. Esimerkiksi RealWear :n tuotteet, joilla vapautetaan asentajan kädet töihin, mutta hänellä on näkökentässä tabletti käytössä ääniohjauksella.

    • AV - Augmented Virtuality
      Käytetään harvoin, tarkoittaa periaatteessa virtuaalitodellisuutta, mihin on tuotu pieniä elementtejä oikeasta maailmasta. Esimerkiksi käyttäjän kädet näkyvät sovelluksessa 3D-mallina.

    Katso alta video aiheesta (kesto 29 min), erillinen linkki:

  • Tässä osiossa perehdytään periaatteisiin, kuinka nämä teknologiat toimivat ja minkälaisia isompia eroja eri laitteilla sekä vaihtoehdoilla on ja kuinka nämä tulisi ottaa huomioon käytännössä sekä jo hankintoja tehtäessä.

    Oppimistavoite: Opiskelija osaa valita oikeat laitteet käyttötarpeen ja käytettävissä olevan tilan mukaan.

    AR eli lisätty todellisuus yleisessä esittelyssä video (kesto 33 min), erillinen linkki:


    VR eli virtuaalitodellisuus lasit yleisessä esittelyssä video (kesto 41 min), erillinen linkki:


    360 kuvien ja videoiden ottamiseen liittyvät huomiot video (kesto 19 min), erillinen linkki:

  • Osaamistavoite: Opiskelija ymmärtää oppimisanalytiikan ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet oman opetuksen kehittämisessä ja arvioimisessa.


    Oppimisanalytiikan perusteet (kesto 12 min), erillinen linkki 

    Suositukset oppimisanalytiikan käytöstä (kesto 9 min), erillinen linkki


    Oppimisanalytiikkaa Moodlessa (kesto 5 min), erillinen linkki


    Oppimisanalytiikkaa WondaVR -ympäristössä (kesto 7 min), erillinen linkki


    Sivu: 1 Kaltura Video Resource: 1
  • Osaamistavoite: Opiskelija ymmärtää virtuaalitodellisuuden erityispiirteet oppimisen kontekstissa.


    Oppiminen virtuaalitodellisuudessa (kesto 6 min), erillinen linkki


    Lisää oppimisen teoriaa opiskellaan "Oppimisaihion suunnittelu" -osiossa


    Käytännön esimerkkejä


    Tehtävä: 1
  • Tässä osiossa käymme lävitse mitä esimerkiksi VR-laseille tehtävän sovelluksen suunnittelussa tulisi ottaa huomioon. Sisältö kattaa yleisimpiä asioita ja niihin liittyviä huomioita. Monia asioita voidaan hyvin soveltaa muidenkin teknologioiden käyttöönottoon ja sisällön suunnitteluun.

    Osaamistavoitteet: Opiskelija osaa välttää pahimpia suunnittelu virheitä suunniteltaessa VR-laseille ja osaa hyödyntää sen vahvuuksia.

    Katso tästä suunnittelussa huomioitavia asioita (kesto 44 min), erillinen linkki:

  • Osaamistavoite: Opiskelijalla on valmiudet suunnitella ja toteuttaa oppimisaihio virtuaalitodellisuudessa toteutettavaan oppimisaihioon.


    Oppimisaihiot ja pedagoginen käsikirjoittaminen (kesto 24 min), erillinen linkki


    Suunnittelumalli (kesto 4 min), erillinen linkki


    Tiedosto: 1
  • Tähän on kerätty erilaista aineistoa ja linkkejä opettamisen uudistamisen tueksi.

    Linkki 1: avoimia opetusaineistoja https://aoe.fi/#/etusivu 

    Linkki 2: Wondalla tehtyjä koulutuksia https://www.arvrsimulations.com/ 

    Linkki 3: PedaXR -projektin materiaaleja https://www.pedaxr.fi/videot/ 

    Linkki 4: Opetushallituksen Virtuaalitodellisuus Oppimisessa -opaskirja https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/virtuaalitodellisuus-oppimisessa

    Linkki 5: AweXR -tapahtuman Youtube kanava, johon myös puhujien esiintymiset laitetaan nähtäville. Paljon eri alojen asiantuntijoita ja mietteitä eri teknologioista https://www.youtube.com/@AWEXR/videos